5/14/2015

Poznat nepřítele není tak jednoduché - Pátá vlna

Autor: Rick Yancey
Originální název: The Fifth Wave
Série: The Fifth Wave (1)
Nakladatelství: Baronet, 2013
Hodnocení na Goodreads: 4,16

Po první vlně zůstala pouze tma. Druhé vlně unikli jen ti šťastnější. A třetí vlnu přežili ti, kterým štěstí uniklo. Po čtvrté vlně platí jediné pravidlo: nevěř nikomu.
Teď se blíží vlna pátá a po opuštěné dálnici prchá Cassie před Jinými, bytostmi, které jako lidé pouze vypadají. Jiní se potulují krajinou a zabíjejí na potkání; rozprášili poslední přeživší pozemšťany. Cassie věří tomu, že kdo zůstane sám, ten přežije. Pak se však setká s okouzlujícím a tajemným Evanem Walkerem, jenž je možná jedinou Cassiinou nadějí na záchranu jejího bratra – nebo dokonce jí samotné. Cassie si musí vybrat: mezi důvěrou a beznadějí, mezi vzdorem a kapitulací, mezi životem a smrtí. Vzdát se, nebo se sebrat a jít dál.


Rick Yancey

Rick Yancey je autorem třinácti románů a memoárů. Jeho knihy byly vydány ve více než dvaceti jazycích a získaly mnoho ocenění po celém světě. Román pro mládež Fantastická dobrodružství Alfreda Kroppa byl jmenován Nejlepší knihou roku podle magazínu Publishers Weekly a byl nominována na cenu Carnegie. V roce 2010 Rick Yancey obdržel Cenu Michaela L. Printze za román Monstrumologist. Nejnovější román Pátá vlna, první díl epické sci-fi trilogie, byl celosvětově vydán v roce 2013 a filmová práva na něj koupili GK Films a Sony Pictures.




Děj a postavy

Pátá vlna, Pátá vlna. Kniha, po níž moje srdéčko plesalo už hrozně dlouho a najednou to bylo tady, ta možnost si ji přečíst. Chopila jsem se jí zuby nehty a knihu přečetla. Bylo to co jsem čekala a zároveň úplně něco jiného.

Svět Páté vlny, svět po invazi mimozemšťanů na planetu Zemi, svět, který už není náš. To všechno je v Páté vlně a to všechno jsem od ní čekala, ale nečekala jsem takovou rozmanitost postav. Doopravdy mě dostalo, že tam bylo postav tolik. Dalo by se říct, že jsem asi fakt čekala, že tam bude běhat jenom Cassie s M16 na rameni a méďou v batohu, ale to jsem se sakra spletla. Ze stránek na mne vyběhl hodně zajímavý a docela netypický příběh, který mi svou určitou jedinečností, co se v tématu týče, udělal velkou radost - já vím, už tu byl Hostitel Stephanie Meyerové, ale tohle je přeci jenom ještě o chloupeček něco jiného :). 

Cassie Sullivanová, její M16 a méďa v batohu, přesně nějak takhle ten příběh začíná. Jenže to není čistě jenom její příběh, hlavní úlohu v něm hraje vícero lidí, každopádně Cassie byla asi ta, kterou jsem chtěla nejčastěji pomalu přiškrtit anebo jí aspoň trochu zranit. Cassie je totiž ten typ postavy, u které nevíte jestli je otravná nebo vtipná, jednou je to tak a podruhé jinak. Každopádně kapitoly v Cassiině podání jsem si docela užívala. Líbilo se mi na ní, jak se starala o mladšího brášku a že se chovala docela dost, jako normální obyčejná šestnáctiletá holka, která jakože umí trochu s puškou a trochu víc se bránit, ale to je tak všechno. Cassie doopravdy nebyla nějaká supr-čupr nakopávačka zadků, ale když šlo do tuhého, neběžela se schovat za nejbližší roh a ten zadek taky někomu nakopat zvládla. Evan Walker, postava jejíž smysl v celé knížce je docela důležitý a stejně, jako většina lidí, jsem jím byla plně okouzlená. Jeho charakter byl tak trochu pod rouškou tajemství, ale víc vám o něm říkat nebudu, to si musíte přečíst sami. Například takový Zombie mne moc nenadchl, teda nadchl, ale jiným zpsůobem, než třeba Evan. Zombie je vojín a jeho život je trochu jiný, než Evanův a proto taky smýšlí jinak. Ale ani Zombie nezůstal úplně mimo mou čáru oblíbenosti a taky jsem si ho jakýmsi způsobem oblíbila. 

Kniha oplývá docela dost dobrými postavami, které kdybych tady měla všechny zmínit, byla by to recenze na několik stran, tak stojí za zmínku jedna důležitá věc - postavy jsou napsané dobře, dá se rozpoznat jejich charakter nebo se aspoň dají určitým způsobem oddělit od ostatních. 

Celkový dojem z příběhu mám hodně dobrý, byla jsem některými věcmi hodně překvapená a určité scény se mi hrozně líbily. Dokonce se mi líbilo i střídání pohledů, takže člověk viděl spoustu věcí z různých úhlů. A taky to je docela slušná průprava na útok mimozemšťanů. Zmínit musím určitě ještě zajímavou věc a to, že se mi líbil ten určitý vojenský slang (např.: Půjde za Dorotkou.; nebo zvláštní jména, která byla vojínům dávána). 

Čím si mne kniha získala byl konec, po delší době jsem totiž narazila na knihu, jejíž ukončení by mne neuvedlo do zfanatizované potřeby, jak to pokračuje dál, i přesto, že na další díl dokáže navnadit, díky pár nedořešeným věcem, ale ten náznak uzavřenosti je fajn. 

Konečný verdikt

Jak už jsem řekla Pátá vlna je hodně slibná knížka, která se drží skoro po celou dobu na jedné úrovni (samozřejmě, že občas je tam nějaký propad nebo naopak skok nahoru, jenom to není tolik, jako v jiných knihách) a vytváří tak solidní a čtivý příběh na zkrácení dlouhé chvíle, který nám zároveň dokáže nabídnout uspokojivé množství akce a jakýchsi WTF momentů. Rozhodně a s čistým svědomím tak dávám Páté vlně čtyři hvězdičky.


Děkuju za přečtení recenze!♥


Žádné komentáře:

Okomentovat